Bekijk hier derde graad Applicatie- en databeheer virtueel!
Applicatie- en databeheer is een technologische en theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit.
- Je ontwikkelt onderzoekend en contextgericht inzichten in de toegepaste wiskunde en softwareontwikkeling: modulair ontwerp, implementeren van softwaremodules.
- Je leert denken in functie van het proces.
- Je bent technologisch vaardig in het ontwikkelen van datacommunicatienetwerken, applicaties, computer en netwerkarchitectuur en je identificeert fouten en lost ze op.
- Specifiek voor de studierichting zijn de kennis van datastructuren, databanken, programmatielogica en netwerkarchitectuur; het uitwerken en testen van applicaties en ze in werking stellen bij de gebruiker; het onderhouden van webapplicaties.
De krachtlijnen van de kernvakken applicatie- en databeheer en wiskunde zijn:
- Aanwezige softwaretoepassingen, webapplicaties, databases en netwerken aanpassen, optimaliseren en uitbreiden
- Informatica: pakket uit softwareontwikkeling, datacommunicatie, computer- en netwerkarchitectuur
- Uitbreiding van wiskunde: goniometrie en vectoren, analyse en algebra
Profiel
- Je verwerft snel inzicht in toepassingen op computer.
- Je bent technisch aangelegd en hebt interesse voor computertechniek.
- Je bent sterk in wiskunde en algemene vakken.
- Je kan een uitdaging theoretisch benaderen en concrete plannen maken voor praktische
uitwerking. - Je kan spontaan een probleem onderkennen en zelfstandig oplossen.
- Je kan persoonlijk werken met zin voor nauwkeurigheid, creativiteit en bijsturing.
- Je staat open voor de permanente en snelle veranderingen in de informaticasector.
Toekomst
- Op het einde van het zesde jaar behaal je het diploma secundair onderwijs.
- Deze studierichting bereidt je voor op een professionele bachelor. De opleidingen binnen
Toegepaste informatica zijn vervolgopleidingen. Maar ook een professionele bachelor opleiding
Onderwijs behoort tot de mogelijkheden. - Daarnaast heb je de nodige competenties verworven om onmiddellijk de
arbeidsmarkt in te stappen als functioneel digitaal ondersteuner.
AD |
|||
5 |
6 |
||
algemene vorming |
|||
aardrijkskunde |
1 |
1 |
|
financiële en economische vorming |
1 |
||
geschiedenis |
1 |
1 |
|
godsdienst |
2 |
2 |
|
lichamelijke opvoeding |
2 |
2 |
|
natuurwetenschappen |
1 |
1 |
|
Engels |
2 |
2 |
|
Frans |
2 |
2 |
|
Nederlands |
3 |
3 |
|
keuzevak |
1 |
||
specifieke vorming |
|||
applicatie- en databeheer |
13 |
14 |
|
wiskunde |
4 |
3 |
|
32 |
32 |
||
|
meer lestijd voor het leerplan wiskunde |