Onthaal, organisatie en sales is een praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit.

  • Deze studierichting biedt inzicht in de werking van ondernemingen.
  • Je ontwikkelt competenties met betrekking tot onthaal- en verkoopactiviteiten.
  • Aandacht voor communicatieve en sociale vaardigheden is essentieel in functie van een professionele communicatie met bezoekers en klanten.
  • In de specifieke vorming ontwikkel je ook je digitale competenties in een bedrijfscontext.

De krachtlijnen van de kernvakken zijn:

  • De werking van ondernemingen
  • Verkoop en marketing in de retailsector
  • Klanten onthalen en informeren, beperkte administratieve taken uitvoeren (in functie van het onthaal van klanten)
  • Winkelverkoop in een B2C (business to consumer) omgeving
  • Engels en Frans: nadruk op communicatieve vaardigheden binnen de context
  • Duits: zelfredzaamheid binnen de context

 

Profiel

  • Je bent communicatief en sociaal vaardig.
  • Je wil professionele communicatie met bezoekers en klanten inoefenen.
  • Je wil je digitale competenties om administratieve taken in een onthaalomgeving uit te voeren, versterken.
  • Je wil ook graag logistieke en commerciĆ«le competenties ter ondersteuning van verkoopactiviteiten in een winkelomgeving ontwikkelen.

 

Toekomst

  • Op het einde van het zesde jaar behaal je je diploma secundair onderwijs.
  • Na het 6de jaar kan je terecht op de arbeidsmarkt als winkelverkoper of als administratief medewerker onthaal.
  • Wil je graag nog een extra opleiding volgen, kan dit via diverse graduaatsopleidingen.
   

OOS

   

5

6

algemene vorming

godsdienst

2

2

lichamelijke opvoeding

2

2

maatschappelijke vorming

5

5

Duits

1

1

Engels

2

2

Frans

3

3

keuzevak

1

 

specifieke vorming

onthaal, organisatie en sales

9

7

stage

7

10

   

32

32