Onze school hecht een groot belang aan verbondenheid en een persoonlijke benadering. Die kernwaarden komen duidelijk tot uiting in ons onthaalbeleid. Hieronder volgt een overzicht van de wijze waarop wij als school ons onthaalbeleid vormgeven.

 

Een cultuur van nabijheid van bij het begin

De nadruk op persoonlijke betrokkenheid is al duidelijk zichtbaar tijdens onze openpoortdag: elke kandidaat-leerling en diens ouders krijgen een persoonlijke rondleiding, verzorgd door een lid van ons schoolteam.

De informatie die belangrijk is voor een soepele overgang van het lager naar het secundair onderwijs wordt vastgelegd op het inschrijvingsformulier. Ons team voor leerlingenbegeleiding (bestaande uit enkele leraren, een opvoeder, een VCLB-medewerker en een lid van de directie) verzamelt alle relevante gegevens. Indien nodig nemen zij in de zomervakantie contact op met de ouders om een nog beter beeld te krijgen van de beginsituatie van de leerling.

De BaSO-fiche, die de meeste leerlingen van hun basisschool ontvangen, biedt bovendien waardevolle informatie om het onthaal zo vlot mogelijk te laten verlopen. Alle gegevens, afkomstig uit de inschrijvingsfiche, de BaSO-fiche en de gesprekken met ouders en leerlingen, worden verzameld op een overzichtsfiche die elke leraar eind augustus ontvangt. Dankzij de nauwe samenwerking tussen het team leerlingenbegeleiding, het leerlingensecretariaat en de leerlingenadministratie, wordt niet alleen een hoge betrokkenheid, maar ook diepgaande kennis van elke leerling nagestreefd.

Het leerlingensecretariaat fungeert daarbij als een soort ombudsdienst voor de leerlingen, wat de band tussen de medewerkers en de dagelijkse schoolervaring van de leerlingen versterkt. Dit bevordert een vlotte communicatie van informatie naar leerlingenbegeleiders, leerkrachten en de directie.

 

Een nieuwe plek: een apart gebouw en een aparte speelplaats met vertrouwde gezichten

Onze eerstejaars hebben een eigen klaslokaal in het Eos-gebouw, wat in het Grieks "dageraad" betekent. Naast een eigen klaslokaal hebben ze ook hun eigen speelplaats, de Alfa-speelplaats, die exclusief toegankelijk is voor leerlingen van het eerste jaar. Dat biedt hen een vertrouwde en veilige omgeving waar ze zich op hun gemak kunnen voelen.

Daarnaast worden de leerlingen zorgvuldig over de verschillende klassen verdeeld, waarbij er steeds rekening wordt gehouden met hun vroegere schoolgenoten. Zo komt elke leerling terecht bij enkele bekende gezichten uit de lagere school. Die taak wordt met zorg uitgevoerd door de directiesecretaris in samenwerking met de leerlingenbegeleider.

 

De klassenleraar van het eerste jaar: een ankerfiguur voor leerlingen en de ouders

Voor onze eerstejaars en hun ouders is de klassenleraar een ankerfiguur waar ze terecht kunnen met hun vragen. De klassenleraar is als eerste aanspreekpunt sterk betrokken bij het leerproces van de leerlingen.

We voorzien verschillende contactmomenten, waaronder de onthaalavond in september, het oudercontact in november, het oudercontact in december, oudercontact rond Pasen en een oudercontact op het einde van het schooljaar.

 

Een nieuw schooljaar start

Een sleutelmoment binnen ons onthaalbeleid is de eerste schooldag. De eerstejaars worden verzameld in de aula magna van de kapel, waar de directie, de klassenleraars en hun meters en peters hen hartelijk verwelkomen.

De rest van de dag staat, onder begeleiding van de klassenleraar, volledig in het teken van kennismaking, onthaal en het verstrekken van praktische informatie, zodat de leerlingen zich snel thuis voelen op school.

 

Ontmoetingsdag/moment

Omdat het opbouwen van goede relaties cruciaal is voor het creëren van een zorgzame en stimulerende leeromgeving, organiseert onze school een ontmoetingsdag voor de eerstejaars. Leren verloopt immers beter in een omgeving waarin vertrouwen heerst. Aangezien veel leerlingen elkaar nog niet kennen, biedt deze dag, door middel van sport en spel, de gelegenheid om op een informele manier kennis te maken. De peters en meters van het eerste jaar spelen hierbij een actieve rol en begeleiden hun jongere medeleerlingen tijdens de ontmoetingsdag.

Voor de tweedejaars moedigen we aan om hun horizon te verbreden en nieuwe sociale contacten aan te gaan. Daarom worden de klassen opnieuw ingedeeld. Om de band tussen nieuwe klasgenoten en de klassenleraar te versterken, wordt er tijdens de eerste weken van september een ontmoetingsmoment georganiseerd voor alle tweedejaars. Zo kunnen zij elkaar in een ontspannen sfeer beter leren kennen.

 

Onthaalavond voor ouders

Onze school hecht grote waarde aan een nauwe betrokkenheid van ouders. Daarom organiseren wij begin september een onthaalavond voor de ouders van eerstejaars en leerlingen die instromen in een andere jaarschijf.

Tijdens die avond maken ouders kennis met de concrete werking van de school en wordt het Vrij Centrum voor Leerlingenbegeleiding (VCLB) van Deinze voorgesteld. Daarnaast geeft ook de ouderraad een uitgebreide toelichting over haar rol en activiteiten.

Na het plenaire gedeelte begeven de ouders zich naar de klas van hun zoon of dochter, waar de klassenleraar specifieke informatie verstrekt over onder andere het project "Leren leren met Henri’, communicatie, evaluatie en andere relevante onderwerpen.

De avond wordt afgesloten met een ontmoetingsmoment, waar ouders de gelegenheid krijgen om kennis te maken met de verschillende leerkrachten.

 

Peter- en meterwerking

In mei van het voorgaande schooljaar worden alle vierdejaars uitgenodigd om deel te nemen aan het meter- en peterproject. Geïnteresseerde leerlingen kunnen zich aanmelden en worden in een gesprek gevraagd te motiveren waarom ze die rol willen vervullen. In principe worden alle aangemelde leerlingen geselecteerd als meter of peter, maar het gesprek dient om hen bewust te maken van de verantwoordelijkheden die gepaard gaan met het begeleiden van nieuwe leerlingen op onze school.

Eind augustus worden de meters en peters uitgenodigd voor een eerste informatiesessie, waarbij ze worden toegewezen aan klassen van het eerste jaar. Elke klas krijgt tussen de drie en zes meters en/of peters.

De meters en peters spelen een belangrijke rol bij diverse activiteiten:

  • Eerste schooldag: De meters en peters stellen zich voor aan de klassen van het eerste jaar. Er wordt van hen een foto gemaakt die, samen met hun e-mailadres, op het prikbord in de klas wordt gehangen, zodat de eerstejaars hen gemakkelijk kunnen bereiken.
  • Ontmoetingsdag (tweede week van september): Tijdens die dag staan spel en sport centraal. Na de middag organiseren de meters en peters activiteiten om de leerlingen van het eerste jaar beter te leren kennen. Vooraf sturen ze hun voorbereidingen door naar de klassenleraar.
  • ‘Talent in actie’ (november): Een talentenshow waarin de eerstejaars hun talenten aan de ouders presenteren. De show vindt plaats in de studiezaal, met gemiddeld 800 tot 1000 toeschouwers. De meters en peters spelen een sleutelrol in de voorbereidingen, waarbij zij de leerlingen helpen hun talenten te ontdekken, die vervolgens via toneel, dans, sport, film, zang en muziek worden getoond. Na de show is er een sfeermarkt op de speelplaats.
  • Openpoortdag (maart): Tijdens de persoonlijke rondleidingen geven enkele meters en peters uitleg over het peter- en meterproject.

In februari wordt een dankmoment georganiseerd voor de meters en peters. In ruil voor het invullen van een evaluatieformulier over hun ervaringen binnen het project, ontvangen ze een attentie en een oorkonde als blijk van waardering.

 

Bevraging welbevinden

Beleid voeren is ook zorg dragen voor kwaliteit. Het onthaalbeleid evalueren we jaarlijks uitgebreid via een bevraging bij al onze eerstejaars.