Leerlingen vierde jaar bezoeken Antwerpen

Leerlingen van het vierde jaar deden op vrijdag 21 april een wandelzoektocht door Antwerpen. Het parcours liep langs het gotische stadhuis, de barokke Sint-Carolus-Borromeuskerk, de mooi gerestaureerde handelsbeurs, het huis van Mayer van den Bergh en de drukkerij van Christoffel Plantijn.

Klaas en Luka behalen finale Wiskunde Olympiade

Woensdag hadden we de eer om onze 2 finalisten van de Vlaamse Wiskunde Olympiade te begeleiden naar Leuven. Van maar liefst 10094 deelnames, waren er 70 finalisten, waarvan 2 in onze school. Klaas en Luka kregen 3 uur de tijd om 4 bikkelharde wiskunde vragen op te lossen.
De finale bereiken is op zich al een heel uitzonderlijke prestatie, maar we duimen uiteraard mee voor een goede uitslag!
Proficiat jongens! 

 

Graag presenteren we u de tweede schoolkrant van het schooljaar. Dit is nummer 91 van het HZ’tje. Opnieuw plaatsen we enkele initiatieven en getuigenissen van leerlingen, oud-leerlingen, ouders en personeel in de kijker. We wensen u graag een fijne lente en een vrolijk Pasen. Veel leesplezier.

Open de digitale schoolkrant

Leerlingen PO leren pottenbakken

De leerlingen van PO (keuzevak 6) zijn sinds januari creatief aan de slag met klei. Ze sloten hun laatste les voor de paasvakantie af met een uitstap naar de pottenbakkerij in Meigem. Hier kregen ze een demonstratie potten draaien van Paul Van Gompel. Daarna waagden ze onder begeleiding zelf een poging!

Orgelpunt onderzoekscompetentie zesdes

Toch wel een paar maanden onderzoek komt voor de zesdes nu tot afronding in de mondelinge presentatie van hun geleverde werk onderzoekscompetentie.
De zesdejaar stelt zijn of haar onderzoek voor aan de klasgenoten, leraars en externe evaluatoren.

Leerlingen eerste graad tonen STEM-kennis

De leerlingen van de eerste graad deden begin februari terug mee aan de STEM-olympiade. Zij kregen 33 toepassingsvragen over wetenschap, wiskunde, technologie...die binnen de tijdspanne van 45 minuten moesten opgelost worden. Hierbij mochten ze geen kladblad of hulpmiddel gebruiken. Iedereen kreeg erna een kleine attentie voor hun deelname.
Emile Soens scoorde op onze school het beste resultaat. Wij wensen hem dan ook een dikke proficiat.

Leerlingen derde graad schrijven filosofisch essay

Op 15 februari namen twaalf leerlingen deel aan de Belgische Filosofie Olympiade. Met alleen een verklarend woordenboek als hulpmiddel hebben ze zich twee uur lang toegelegd op het schrijven van een filosofisch essay op basis van een citaat van Lao Tze, Plato, George Berkeley of Hannah Arendt.

Leerlingen vierde jaar zingen in het Frans

Vorige donderdag hoorden de leerlingen van het vierde jaar een reis naar andere muziek, andere sferen, andere instrumenten, meerstemmigheid : een tegenwicht voor de overvloed aan Engelstalige muziek.

Tijd voor herinnering

Op zondag 19 maart stonden we even stil op onze nieuwe herdenkingsplek op onze school. Onder de magnolia in de tuin van 'Het Huis' hangen de naambordjes van onze 7 collega's die sinds 1997 (start van de fusieschool) overleden zijn terwijl ze nog in actieve dienst waren. We blijven Piet, Agnes, Tine, Christine, Linda, Ann en Koen dankbaar herinneren.

Leerlingen eerste graad breken hun brein

Op 17 maart namen de leerlingen van de eerste graad deel aan de Kangoeroewedstrijd. Dit is een wiskundeolympiade waarbij 24 problemen worden voorgeschoteld, het een al wat moeilijker dan het ander, die binnen een tijdspanne van 75 minuten dienen opgelost te worden. Naast een kleine attentie en een deelnamecertificaat zijn er nog een heleboel andere prijzen te verdienen. Wij zijn alvast heel benieuwd naar hoe onze leerlingen het ervan af hebben gebracht.


Op zondag 12 maart 2023 mochten we heel wat kandidaat-leerlingen en hun ouders verwelkomen op onze openpoortdag. Tijdens een persoonlijke rondleiding maakten ze kennis met het studieaanbod, de drie keuzegedeeltes in het eerste jaar, het pedagogisch project, de infrastructuur …


Mara en Pauline uit 4GL hebben zich gekwalificeerd voor de finale van de wedstrijd Taaltrofee. Dat is een uitdagende wedstrijd die het taalgevoel en de taalkennis Nederlands peilt van vierdejaarsleerlingen (doorstroomfinaliteit). Al onze vierdejaars deden mee tijdens een les Nederlands, met goede resultaten die veelal boven het gemiddelde lagen van nauwelijks vijftig procent. Onze twee finalisten haalden zelfs meer dan 80 % en zij zijn twee van de 58 leerlingen (op 10 000 deelnemers) die naar de finale mogen in Brussel. (...)


In het SH+-project namen enkele leerlingen van 6GRW en 6LWI deel aan de Wiskunnend Wiske-wedstrijd, een initiatief van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Tussen september en januari kregen ze drie intrigerende vraagstukken voorgeschoteld. De oplossingen van onze leerlingen konden de jury blijkbaar bekoren, want samen met een veertigtal andere Vlaamse klassen uit de derde graad werden de Hersenbrekende Hendriken geselecteerd voor de finale. (...)